23. mars 2017
Boost AI – Norges nye teknologieventyr?

Forus – kjent for innovasjon i verdensklasse gjennom flere tiår – opplever en ny innovasjonsboost. Ett av mange eksempler er Boost AI. Gründerselskapet utvikler en virtuell assistent som kan automatisere kundebehandlingen verden over.

I desember i fjor ble Boost AI landskjent over natten etter et hovedoppslag i Dagens Næringsliv: “Sparebank 1 SR-Bank bytter ut kundebehandlere med norskutviklet kunstig intelligens”.

Den avanserte teknologien ble utviklet lynraskt. Bare et halvt år tidligere kom Lars Ropeid Selsås (28) hjem fra California og Silicon Valley hvor ideen om den virtuelle, personlige assistenten “James” ble til. Der jobbet han i tre år for verdensledende selskaper innen “big data” og kunstig intelligens for å lære av de beste etter studiene ved UiS.

Nr. 1 i verden på kunstig intelligens

Sammen med Henry Vaage Iversen og Hadle Selsås etablerte han Boost AI og utviklet algoritmeteknologien fra Gründerhuset på Forus. Nå har det fremadstormende selskapet tilhold i Petroleumsveien 8 og teller allerede 14 ansatte. En av de tilknyttede rådgiverne er intet mindre enn rangert som nummer én i verden på maskinlæring av Kaggle.com. Maskinlæring eller kunstig intelligens er kort fortalt utvikling av algoritmer som gjør datamaskiner i stand til å lære og utvikle atferd basert på empiriske data.

– Vi er utrolig stolte av å ha blitt et verdensledende miljø på kunstig intelligens. Ambisjonen er å bli et “unicom-selskap”. Det er betegnelsen på selskaper i Silicon Valley med markedsverdi på én milliard dollar, sier gründer og hovedeier Lars Ropeid Selsås.

Aldri en dårlig dag på jobben

“James” er en virtuell kundeserviceagent som ved hjelp av avanserte algoritmer gir kunder automatiserte, korrekte og personaliserte svar i chat-kanaler 24/7/365. “James” har ingen problemer med å forstå tekst selv om den er preget av feilstavinger og dialektbruk. Teknologien blir stadig enda smartere, og snart vil den kunne ta imot og besvare samtaler.

– “James” er lynende intelligent, jobber hele døgnet og er alltid like serviceinnstilt. Han blir kjent med alle kundene og vil skjønne om du er sur eller blid. Det gir bedre og mer personalisert kundeservice, forklarer Selsås.

Automatiserer kundeservice

Gjennombruddet var en avtale med Sparebank 1 SR-Bank på tampen av fjoråret. “James” er en sentral del av storbankens omfattende digitaliseringsstrategi.

– Vi har ikke sett noe system som klarer dette slik som disse folkene nå har fått til, sa Glenn Sæther i Sparebank 1 SR-Bank til Dagens Næringsliv.

“James”, eller “Banki” som den heter i Sparebank 1 SR-Bank, kan utføre samme jobb som de 40 kundeserviceansatte på Forus gjør i dag. Mister du eksempelvis bankkortet, kan du gå inn på nettet og spørre “Banki” som om den var et menneske om hjelp. Den svarer umiddelbart, henter relevante linker og telefonnumre for sperring av kort. Den virtuelle assistenten kan også bistå med nettbank, bank-ID og registrering av bilskader for å nevne noe. Den kan besvare tusenvis av slike spørsmål samtidig og dermed automatisere kundeservice i banker og andre bransjer.

Skal erobre verdensmarkedet

I disse dager lærer “James” nye språk – noe ingen andre virtuelle agenter kan – for å rigge seg for verdensmarkedet. Boost AI har også inngått samarbeid med store, internasjonale IT-konsulentselskaper som Accenture for å løfte teknologien ut i verden.

– Målet er at alle norske banker skal ta i bruk teknologien inneværende år, og vi skal “ta” det virtuelle agent-markedet globalt. Fremover skal vi også å lansere nye agenter for bransjer utover bank og finans, røper Selsås.

– Vi er i en vekstfase og har store ambisjoner. Kompetansenivået på Forus og tilgangen på meget dyktige folk er viktige elementer for å lykkes, legger han til.

Ta en titt på videoen og møt på “James”: