29. november 2017
Grønt lys for utprøving av selvkjørende busser

I går ble regjeringens lovforslag om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei vedtatt av Stortinget. Dermed ligger Forus an til å bli landets første område med selvkjørende busser i ordinær trafikk.

Forus PRT, EasyMile, Kolumbus og Forus Næringspark har siden januar gjennomført Nordens mest omfattende testprosjekt av førerløse busser. Bussene er testet i flere hundre timer på et lukket område og har siden sommeren vært klare for videre testing på offentlig vei.

– Framtidens transportmidler vil gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er ingen tvil om at vi står overfor en revolusjon når det kommer til kollektivtransport. Allerede har vi sett uttesting av selvkjørende små minibusser en rekke steder rundt i landet, innenfor begrensede rammer. Nå har vi fremmet en lov som i større grad gjør det mulig med utprøving av selvkjørende kjøretøy, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Tirsdag ble regjeringens lovforslag vedtatt av Stortinget. Loven skal etter planen tre i kraft 1. januar 2018. Dermed kan det bli mulig å søke allerede like over nyttår.

– Utviklingen av ny teknologi i transportsektoren skjer raskt, og særlig på kjøretøyområdet. Blant annet har vi sett en utvikling og sammenkobling av flere og bedre førerstøttesystemer, som på sikt vil gjøre det mulig for føreren å fri seg helt fra føreroppgavene. Denne utviklingen vil, med stor sannsynlighet, få stor betydning både for mer effektiv trafikkavvikling, økt mobilitet, miljø og ikke minst være svært viktig for trafikksikkerheten, sier Solvik-Olsen.

Utprøving under trygge rammer

Reell utprøving under trygge rammer er avgjørende for å kunne realisere disse effektene, men til nå har lovverket, med sin forutsetning om en ansvarlig fører, satt begrensninger for utprøving av selvkjørende teknologi – og dermed også for videre utvikling.

– Formålet med den nye loven er å avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy kan ha for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø – med sikte på en mer permanent innfasing av slike kjøretøy i ordinær trafikk i framtiden. Med dette legger vi også til rette for utvikling og utprøving av ny teknologi, og vi bidrar til å sikre gode konkurranseforhold for norske teknologibedrifter. Vi vil legge til rette for at ny og fremtidsrettet teknologi tas i bruk, og gjerne utvikles i Norge, sier Solvik-Olsen.

Se videoen om førerløse busser på Forus.