31. januar 2018
Spillverdens nye svar på Statoil?

Misc Games på Forus har utviklet «Fishing: Barents Sea», den store snakkisen i spillverdenen. 7. februar lanseres dataspillet med verdenspressen til stede og den internasjonale spillgiganten Astragon Entertainment med som partner. Fiskeindustrien ser store kommersielle muligheter og står i kø for å bli med på fisketur.

Forus – kjent for innovasjon i verdensklasse gjennom flere tiår – opplever en kraftig fremvekst av spennende gründervirksomheter og nye kompetanseområder. I Kanalarmen 10 på Forus holder Misc Games til, der gründer Gøran Myrland og medeier Jørgen Manke er klare til å ta det internasjonale spillmarkedet med storm.

– Vi er en motpol til de mange action- og voldsrelaterte spillene. Responsen fra inn- og utland er helt overveldende, forteller Gøran Myrland.

Storfisk på kroken

Gründeren og hovedaksjonæren bestemte seg for å realisere spilldrømmen i 2013 etter å ha grublet på ideen i en årrekke. Prototypen ble et brettspill som han spilte sammen med ungene i timevis uten at de ble lei. Det ga klokketro på ideen.

Gjennom selskapet Misc Games ble den utviklet til et avansert simulatorspill i 2D. I 2015 ble Misc Games tatt opp som inkubatorbedrift hos Validé i Stavanger, og senere kom også Mediefondet Zefyr med som partnere og spillet utviklet seg til et fullskala 3D-prosjekt. Samme år ble et møte med Astragon Entertainment på spillmessen Gamescom i Köln en stor milepæl. Den tyske spillgiganten ble også med som partner våren 2016, og da begynte ballen for alvor å rulle.

Autentisk

I spillet starter du med en liten båt arvet fra bestefar. Her må du begynne som førstereisfisker og selv gjøre alt fra navigering, finne fiskefeltet, sette liner, takle vær og vind til å lande fangsten og selge den på bryggen i Hammerfest. Lykkes du, kan du etter hvert kjøpe større båt, hyre mannskap, oppgradere utstyr og kjøpe større fiskekvote. Det endelige målet er den store frysetråleren Hermes.

“Fishing: Barents Sea” gir en autentisk fiskeopplevelse. Båtene finnes i virkeligheten og 3D-spillet er koblet med 20 års værdata, reelle fangstdata, fiskekvoter og fiskepriser fra Norsk Råfisklag. Alt foregår i realistiske omgivelser i Nord-Norge. Musikken og alle lyder er utviklet av musikk- og lyddesigner Jørgen Manke, medeier i Misc Games.

Fiskeindustrien ser at spillet kan gi store kommersielle muligheter. En av båtene i spillet, “Hermes”, tilhører rederiet Hermes som er med som lisenspartner. Det er også Scanmar, selskapet som utvikler fangstkontrollsystemer for fiskeflåten i Norge og andre steder i verden. Og Misc Games får stadig henvendelser fra aktører i fiskeindustrien med ønske om at deres utstyr og teknologi blir en del av det avanserte spillet.

Formidabel respons på YouTube og i pressen

– Responsen på spillet har vært formidabel og fanskaren vokser kraftig hver dag, forteller Myrland.

Pressen har nylig testet spillet med påfølgende massivt medietrykk fra europeiske journalister. En prøveversjon er testet av gamere på YouTube og totalt 685.000 har sett spillet i denne kanalen så langt (per 30.01.18).

7. februar lanseres det på kaikanten i Tromsø med journalister fra hele verden til stede. Samme dag blir en fysisk versjon tilgjengelig i butikker i Skandinavia, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Tsjekkia og Polen. Spillet blir digitalt tilgjengelig over hele verden og utgitt på ti språk.

– Forus er perfekt for oppstartbedrifter

Misc Games flyttet til Kanalarmen 10 på Forus i fjor.

– Vi fikk flotte kontorlokaler til en rimelig penge, noe som var svært viktig fordi vi er en oppstartbedrift. Dessuten kan vi sykle eller gå til jobb ettersom de fleste hos oss bor i nærheten. Kort vei til flyplassen er også praktisk siden vi reiser mye, forteller Myrland.

– Det er mange suksesshistorier på Forus. Vi håper å bli en av dem, avslutter han.

På bildet sees Gøran Myrland (til venstre) og medeier Jørgen Mank – foto: Misc Games