25. oktober 2017
All time high for Bysykkelen!

Nær 7500 personer syklet seg en augusttur på den smarte elbysykkelen i Stavanger. Det er over en dobling fra samme periode i fjor.

– Vi ser på tallene at kurven i august går rakt opp og det gleder oss veldig, vi som jobber med å få folk til benytte ”nye” transportmåter, sier Randi Markvardsen, prosjektleder for Bysykkelen i Stavanger.

I hele 2017 har det vært stigning i bruken av syklene, og det er det flere årsaker til.

– Først og fremst har folk oppdaget at også Stavanger og Forus har sin egen bysykkel, akkurat slik som de opplever når de besøker storbyer ute i verden. Det er flott at folk også benytter dette tilbudet i sin egen hjemby, påpeker Markvardsen.

Hun ser også andre årsaker til økningen.

– En grunn er HjemJobbHjem-ordningen som har nærmere 300 medlemsbedrifter med over 35.000 ansatte. De jobber for å få folk til å velge kollektivreiser en dag eller to i uken. Disse folkene har tilgang til å bruke bysyklene enten i kombinasjon med HjemJobbHjem billetten (månedsbillett på buss/tog, spekket for arbeidsreisen) eller helt uavhengig av denne billetten.

– Været har også vært en medspiller til de gode tallene. Det viser tydelig på ukestatistikken dersom været har vært dårlig. Da dropper folk å sykle, det overrasker vel ingen, smiler hun.

– Selv om vi på sikt ønsker at folk også sykler på dager med litt mer ustabilt vær. Hun hører at folk som på en regnværsdag tar på godt tøy og sykler til jobb, eller kombinerer kollektiv med bysyklene er overrasket over at det tross alt gikk an. De melder om en frisk start på dagen.

Aktiviteter og interne konkurranser i regi av HjemJobbHjem teamet hjelper også med motivasjon rundt dette.

I Stavanger og omegn er det nå 45 ladestasjoner, og dette antallet vil stige kraftig det neste året. Utplassering av ladestasjoner i Sandnes, Sola og Randaberg er forhåpentligvis rett rundt hjørnet. Oversikt over hvor ladestasjonene er finner du på bysykkelen.no

Forus var sammen med København de første i Europa, ja kanskje i hele verden, som gikk i gang med en elektrisk bysykkelordning. Neste generasjon sykler kommer til å dra nytte av de erfaringene som er gjort. 2018 blir et spennende år og som med stor sannsynlighet vil inneholde mange flere og bedre elektriske bysykler.

– Vi har mer bakker, motvind og vær, enn de fleste andre byer. Neste generasjons sykler vil dra bedre i bakker og være mer spekket for vårt bysykkelbehov.

Markvardsen og teamet som jobber med bysykkelen har konstant dialog med brukerne, og ser hele veien etter muligheter for forbedring. Meld gjerne inn ideer, mange har allerede gjort det.

Tekst & bilde: Forusvisjonen