17. juni 2019
Finansnæringen lengst fremme på chatbots og AI

Flere enn en av tre finansvirksomheter utnytter nå chatbots og AI-teknologi i kundebetjeningen, ifølge en undersøkelse fra Adobe.

Flere enn en av tre finansvirksomheter utnytter nå chatbots og AI-teknologi i kundebetjeningen, ifølge en undersøkelse fra Adobe.

Adobes undersøkelse «2019 Digital Trends: Financial Services Focus Report» viser at 36 prosent av finansvirksomhetene i EMEA-regionen nå utnytter AI og chatbots (nettpratroboter) sammenlignet med kun 22 prosent i andre sektorer totalt sett. Og hele 41 prosent av finansvirksomhetene planlegger å investere i slik teknologi de neste tre årene.

– Det er naturlig at virksomheter og spesielt banker beveger seg over mot mer kunstig intelligens og flere chatbots for å differensiere seg på øyeblikkelig service i høy kvalitet. Dagens bankkunder er både mer mobile og digitale enn tidligere og har i langt større grad behov for å kunne bli betjent og få rådgivning døgnet rundt, sier Klare Lundquist, ansvarlig for Adobe Experience Cloud i Norden.

Boost AI på Forus utvikler virtuelle assistenter og utmerker seg både nasjonalt og internasjonalt. Selskapet ble grunnlagt i 2016 med Sparebank 1 SR-Bank som første kunde, og i dag verdsettes selskapet til over en milliard. Boost AI har en rekke finansvirksomheter på kundelisten, eksempelvis Nordea, Sparebank1, Santander, Storebrand og DNB.

«2019 Digital Trends: Financial Services Focus Report» er basert på svar fra 162 ledere i finanssektoren i EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika).