17. april 2018
– Følg med på tenåringene
Adferden deres peker fremover på hva vi har i vente. Det sier Stine Lomholt, Senior Consultant, Scandinavian Retail Institute, under sitt besøk på Forusmøtet 2018.
Adferden deres peker fremover på hva vi har i vente. Det sier Stine Lomholt, Senior Consultant, Scandinavian Retail Institute, under sitt besøk på Forusmøtet 2018.Hun forklarte hva dagens unge med sin adferd viser oss. – Ungdommer åpner ikke en tilbudsavis, de blir inspirert av venner og av Instagram. Youtubernes innflytelse på dagens ungdom er helt enorm. Youtube er en som en sveitserkniv, kan brukes til alt, sier Lomholt.
Hun skisserte flere sentrale handelstrender som er på vei.
Konseptet ”smartshopping”
Lomholt nevnte flere eksempler på butikker som leverer alt du trenger og full service.
– Rent the runway er et butikkonsept i New York som har alt du trenger av klær og tilbehør. Disse klærne kan du leie for flere dager, en uke eller måneder, alt etter hva du ønsker deg. Klærne kan leveres tilbake etter bruk uten å måtte tenke på rens eller vask.
– Walmart har lansert onlineshopping der varene leveres i en automat som er åpen 24 timer i døgnet for avhenting. Tjenesten er gratis hvis man handler for over 30 dollar, og slik er det mange som gjør dagligvarehandelen nå, forklarer Lomholt.
Hun påpeker at det store buzzordet nå er ”seamless” altså sømløst, det skal være enkelt for kunden, folk som handler er ikke opptatt av om butikken leverer varen fysisk i butikken eller på nett, kunden ønsker seg sømløs service og leveranse.
I USA har de et handelskonsept kalt B8ta. Det er et showroom for ulike varer som de selger på vegne av ulike merker – hvor leverandører betaler en flat avgift for å ha varene sine i butikken. Prisen for produkter går direkte til produsenten, de som jobber der kan alt om produktene. Butikken oppdateres konstant av varer som ”trender”.
– Viktig fremover blir interaksjon, sosiale opplevelser, hva vi føler og ansvarlighet i forhold til transparens og miljø. For de unge i dag vil ta ansvar for seg selv og miljøet.
Følelser og ansvar
– Vi shopper med hjertet og ikke hjernen. Varen må ha en god historie og være relevant.
Nespresso har åpnet en ny flaggskipbutikk på Madison Avenue i New York. Der har de en grønn vegg som dyrkes med kaffegrut som gjødsel. Flere av butikkdiskene var laget av resirkulerte kaffekapsler. Dette er et godt eksempel på ansvarlighet som kundene ønsker, avslutter Lomholt.