13. november 2017
Forus Ladested vil ha offshoreparkering
Nå er parkeringshusets folk ute på frierferd for å få oljearbeidere som reiser offshore til å parkere på Forus. Prisene er svært konkurransedyktige.
– Vi har knallpriser på parkering, og har inkludert i prisen en shuttlebuss som kjører folk til og fra flyplassen på 7 minutter, reklamerer Elin Jakobsen Svee (bildet) i Q Park. Hun står i bresjen for markedsføringen av parkeringshuset som både leverer energi, transport og parkering.
250 ladeplasser for elbiler
Forus Ladested er et parkeringshus som innen kort tid skal levere 250 ladeplasser for elbiler. Målet er å produsere egen strøm. – Det betyr at de som vil lade bilen sin enkelt kan løse det, enten mens de er på jobb eller reise, påpeker Svee. Allerede er det 30 ladeplasser klare.
Rimelig langtidsparkering
En av de syv etasjene blir kun for ladbare biler. Dermed er dette et parkeringshus for fremtiden, allerede i full daglig drift midt på Forus. Men ikke nok med det. Malling & Co som forvalter parkeringshuset er i full gang med flere fremtidsrettede utviklingsprosjekter. Og med på laget er det en lang rekke prestisjefulle samarbeidspartnere som flere universiteter, Enova, Electric Vehicle Union og andre.
Tenker nytt om parkering
– Parkeringshuset har i dag gode leieinntekter, men vi tenker helt nytt og ser at kundene ønsker mer enn parkering. Da jobber vi for å lede an etter kundenes behov, sier daglig leder Eirik Bergjord (bildet) i Malling & Co. Og det er mange. Forus Ladested har 40.000 personer rundt seg, alle de som jobber på Forus.
Produsere strøm selv?
Universitetet i Stavanger kartlegger mulighetene for egen strømproduksjon. – Vi er spente på hva de vil finne med sine vind- og solmålinger på vårt område. Målet er at vi skal sanke strøm og tilby den til de som lader, slik at vi slipper å kjøpe fra strømnettet, forklarer Bergjord.
Forus Ladested skal få solceller på sørveggen. De kommer også på taket og på uteområder, der solcellene automatisk skal snu seg mot der solen gir mest uttelling. Potensialet er 400.000 kilowattimer.
Støtte fra Enova
Enova er også med på laget med 450.000 kroner i støtte, fordi prosjektet jobber med å sette flere ulike energiløsninger i sammenheng. Det er løsninger og erfaringer som Enova ønsker å hente ut av prosjektet.
Universitetet i Tromsø har fagfolk som jobber med å utvikle systemer for såkalt dynamisk effektregulering. – I praksis betyr dette å finne frem til teknologi som hele tiden regulerer lading og strømbruk opp mot best utnyttelse av strømmen. Det kan være saktere lading eller lagring av strøm i bilbatteriene som kan hentes ut når det er behov, eller rask lading når det er gunstig, forklarer Bergjord.
For drosjenæringen er det også planer. Målet er å finne frem til en hurtiglader som kan lade mer enn en bil om gangen. Samtidig søker prosjektet etter teknologi som kan levere opp mot 350 kw ladeeffekt.
Den førerløse bussen er allerede i full uttesting på Forus. Nå blir prosjektet også en del av Forus Ladested. – Det er stas at Kolumbus, Forus PRT og Forus Næringspark lar den førerløse bussen ha startstedet her, når den får tillatelse til å teste videre ute på en definert rute i vanlig trafikk, sier Bergjord.
Fakta om Forus Ladested:
• 1700 parkeringsplasser
• 40.000 m2 over syv etasjer
• Eies av Forus Parkering, forvaltes av Malling & Co
Tekst & foto: Ingveig Tveranger