13. juni 2019
Her er den nye elbysykkelen

Stilig design, økt komfort, sensorteknologi og kraftigere motor som tar deg lett opp bakkene og raskt i gang fra start. Bysykkelen ble født på Forus og over sommeren kommer neste generasjon.

Stilig design, økt komfort, sensorteknologi og kraftigere motor som tar deg lett opp bakkene og raskt i gang fra start. Bysykkelen ble født på Forus og over sommeren kommer neste generasjon.

Bysykkelen er en suksesshistorie med opprinnelse på Forus. Det var Forus Næringspark som tok initiativ til mobilitetstjenesten i 2014 med filosofi om at bysyklene skulle henge sammen med kollektivtilbudet og forsterke hverandre.

Tidligere i år kjøpte Kolumbus aksjene i Bysykkelen av Forus Næringspark for å videreutvikle ordningen ytterligere og gjøre den tilgjengelig for enda flere. Bysykkelen er nå eid 75% av Kolumbus og 25% av Stavanger kommune. Et ledd i dette er nye og flere elbysykler, og de første testeksemplarene har ankommet.

Flere sykler og avansert teknologi
Kolumbus gjennomfører nå omfattende testing av seks elbysykler og over sommeren skal 300 være på plass. Totalbestillingen er 750 sykler, hvorav rundt 600 skal plasseres på Nord-Jæren og de øvrige rundt om i fylket fra Haugesund i nord til Eigersund i sør. De 200 syklene som brukes i dag selges til København, som har en tilsvarende elbysykkelordning.

– Antall sykler øker kraftig slik at det blir mer forutsigbart å bruke tilbudet. Men det kanskje viktigste er at motoren er kraftigere for mer drahjelp opp bakkene. Sykkelen har også kun ett gir og avansert sensorteknologi som gjør at du raskt kommer opp i fart fra stillestående uten å måtte bruke mye krefter, forteller daglig leder Randi Markvardsen i Bysykkelen.

– Syklene er også mer komfortable på grunn av setet og den har et veldig stilig design, legger hun til.

Syklene er rigget for fremtiden, og baksystemet er utviklet av lokale aktører. Sensorteknologi gjør at syklene kan fungere som kilde for innhenting av ønsket data, for eksempel støymåling og luftforurensning. I tillegg kan akselerometeret gi info om humper, fortauskanter, antall bråstopp osv. på syklet strekning.

Integrert i kollektivbilletten
De nye elbysyklene har ikke skjerm på styret, men brukerne får i stedet tilgang til via egen mobiltelefon.

– Elbysykkelen er integrert i Kolumbus’ billettsystem og har ikke en egen app. Du får tilgang til sykkelen ved å kjøpe en Kolumbusbillett eller et månedsabonnement i appen. Vi er de første i Norge, ja kanskje i hele Europa, som integrerer sykkel i kollektivbilletten, forteller Markvardsen.

For å få til den daglige driften med vedlikehold, renhold av syklene, samt å sjekke at det er sykler der de blir brukt, har Bysykkelen fått med Ranso på laget. Ranso er en VTA-bedrift (varig tilrettelagt arbeid) som holder til i Moseidveien på Forus.

Født på Forus
Både antall sykkelstasjoner og ladepunkter skal utvides gradvis, til henholdsvis rundt 200 og 1100. Og Forus vil fortsatt være et viktig fokusområde.

– Bysykkelen ble født på Forus, som vil være et viktig fokusområde når vi nå bygger ut infrastrukturen ytterligere, forteller Markvardsen.

Hun oppfordrer bedriftene på Forus og i regionen til å ta kontakt og bli med på dugnad.

– Ladestasjoner og infrastruktur er basert på en dugnadsmodell mellom det offentlige og private næringslivet. Vi oppfordrer bedriftene til å ta kontakt med oss for å få ladestasjoner rett utenfor inngangsdøren til arbeidsplassen, avslutter Randi Markvardsen.