27. november 2018
Spillsuksess på Forus

Misc Games tar det internasjonale spillmarkedet med storm. Simulatorspillet «Fishing: Barents Sea» har hittil solgt over 55.000 kopier og selskapet nærmer seg en million dollar i omsetning.

Misc Games tar det internasjonale spillmarkedet med storm. Simulatorspillet “Fishing: Barents Sea” har hittil solgt over 55.000 kopier og selskapet nærmer seg en million dollar i omsetning. Forus – kjent for innovasjon i verdensklasse gjennom flere tiår – opplever en kraftig fremvekst av spennende virksomheter og nye kompetanseområder. I Kanalarmen 10 på Forus holder Misc Games til, der gründer Gøran Myrland og medeier Jørgen Manke har internasjonal spillsuksess.

I februar lanserte de spillet “Fishing: Barents Sea” i Tromsø med verdenspressen tilstede og den internasjonale spillgiganten Astragon Entertainment med som partner.

– Vi er en motpol til action- og voldsrelaterte spill og etterspørselen har overgått forventningene, sier Gøran Myrland om spillet som kan karakteriseres som en fiskeversjon av en flysimulator.

Salget nærmer seg 60.000 kopier og bruttoomsetningen en million dollar. I tillegg lanserte selskapet i forrige uke en tilleggspakke for fisking etter kongekrabbe i spillet (se traileren nederst).

“Fishing: Barents Sea” vil også komme til konsoll (Playstation 4 og Xbox One) i løpet av sommeren 2019. Det jobbes også med et nytt spill som heter Fishing: North Atlantic.

– Geografien i det nye spillet er Canada/USA fordi vår største spillerbase er lokalisert i USA. Til dette har vi fått støtte på en million kroner fra Norsk Film Institutt og 600.000 fra Mediefondet Zefyr. I tillegg vil vår utgiver Astragon Entertainment i Tyskland forskuttere 250.000 euro for utviklingen av dette spillet, forteller Myrland.

Realiserte spilldrømmen
Misc Games har gjennom 2018 blitt til fem fulltids ansatte og har i tillegg tre frilansere som også jobber fulltid.

Gründer og hovedaksjonær Myrland bestemte seg for å realisere spilldrømmen i 2013 etter å ha grublet på ideen i en årrekke. I spillet starter du med en liten båt arvet fra bestefar. Her må du begynne som førstereisfisker og selv gjøre alt fra navigering, finne fiskefeltet, sette liner, takle vær og vind til å lande fangsten og selge den på bryggen i Hammerfest. Lykkes du, kan du etter hvert kjøpe større båt, hyre mannskap, oppgradere utstyr og kjøpe større fiskekvote. Det endelige målet er den store frysetråleren Hermes.

“Fishing: Barents Sea” gir en autentisk fiskeopplevelse. Båtene finnes i virkeligheten og 3D-spillet er koblet med 20 års værdata, reelle fangstdata, fiskekvoter og fiskepriser fra Norsk Råfisklag. Alt foregår i realistiske omgivelser i Nord-Norge. Musikken er laget og alle lyder er utviklet av musikk- og lyddesigner Jørgen Manke, medeier i Misc Games.

Stadig flere lisenspartnere
Fiskeindustrien ser at spillet kan gi store kommersielle muligheter. En av båtene i spillet, “Hermes”, tilhører rederiet Hermes som er med som lisenspartner. Det er også Scanmar, selskapet som utvikler fangstkontrollsystemer for fiskeflåten i Norge og andre steder i verden.

Nylig har Misc Games fått med enda flere lisenspartnere, båtprodusenten Selfa Arctic og det islandske båtdesignfirmaet Skipasyn, som har spesialisert seg på fiskebåter. Selfas speedsjark 1099 kan prøves ut i den tilleggspakken for kongekrabbefiske.