29. september 2017
Tråkker til med verdensmarkedet som mål

I den nedlagte brannstasjonen på Forus er det som kanskje kan kalles sykkelens svar på Tesla snart produksjonsklar. Nesten 500 er allerede forhåndsbestilt.

Forus – kjent for innovasjon i verdensklasse gjennom flere tiår – opplever en kraftig fremvekst av spennende gründervirksomheter og nye kompetanseområder. Ett eksempel er i den tidligere brannstasjonen i Svanholmen 1. Der er brannbiler erstattet med velomobiler – og et nytt industrieventyr kan være på gang.

Gjennom Sandnes-bedriften Podbike AS har gründer Per Hassel Sørensen sammen med kona Anne-Lise Heggland (bildet), som solide støttehjul, brukt utallige timer på å utvikle Podbike, en elektrisk assistert velomobil. Rettere sagt en el-sykkel med fire hjul med lekkert, fremtidsrettet design og innovativ teknologi.

Oppfinnelsen har vakt stor interesse i inn- og utland, og snart ruller de første ti pre-produksjonsmodellene ut av brannstasjonen. Etter det skal ytterligere 600 Podbikes bygges basert på tilbakemeldingene fra denne første test-produksjon.

– Vi ønsker å gjøre det enklere for folk flest å velge sykkel fremfor bil i hverdagen. Biler er dyre, lite bærekraftige og gir ingen helsegevinster. Vanlige sykler er upraktiske når det regner, snør og blåser og ikke trygge nok når trafikken er tett, sier Per Hassel Sørensen.

Ambisiøse mål

En startpris på 50 000 kroner for basismodellen uten ekstrautstyr og et depositum på minimum 2500 kroner (der flere har betalt 25 000) ser ikke ut til å ha skremt noen. Tvert imot. Så langt er nesten 500 eksemplarer forhåndsreservert, hvorav rundt 85 prosent utenfor Norge.

– Målet er å øke produksjonen gradvis til vi når 10 000 eksemplarer, og deretter øke med 10 000 enheter årlig, forteller Sørensen. Til sammenligning produserte DBS Øglænd Sykkelfabrikk 1100 sykler daglig i 1978 (dvs. rundt 400.000 det året).

Sykkelentusiast

Sørensen vokste opp i Sandnes, ikke langt fra den tidligere sykkelfabrikken DBS. Sørensen er utdannet automasjonsingeniør og har flere år jobbet med produktutvikling i ulike bedrifter i regionen. En trafikkulykke i 2009 der Per ble påkjørt av en bil på vei til jobb på vanlig sykkel, utgjorde det egentlige startskuddet for hans innovative sykkelidé.

Skremt av hvor ubeskyttet man er på en sykkel, satset han på anskaffe en velomobil – en liggesykkel med lavt tyngdepunkt. Med et byggesett fra Nederland og med selvmontert batteri og motor har dette vært hans nye kjøretøy til og fra jobb siden 2010. Dette fremkomstmiddelet ble deretter inspirasjonen til å utvikle Podbike.

I 2011 startet han på et deltids masterstudie innen bærekraftig energiteknologi ved Universitetet i Stavanger og skrev masteroppgave om fremtidens velomobiler.

– Podbike skal ikke konkurrere med sykler, men med for eksempel bil nummer to i en husholdning. Den er utviklet for de som ikke ønsker å sette seg på sykkelen eller hvis man trenger et transportmiddel uten å måtte skifte klær når man kommer frem. Podbike er et kjøretøy som skal ta over for bilen på de korte kjøreturene, forteller Sørensen.

I all slags vær

Med fire hjul er Podbike mer stabil enn tradisjonelle velomobiler som typisk har tre hjul. Podbike blir en helårssykkel uten at du blir svett eller våt, og man kan sykle den alle steder det er lov med vanlig sykkel. Podbike vil oppfylle EU-kravene for el-sykkel, og beskytter i tillegg mot vær og vind og i større grad mot ulykker.

– Den har god plass til bagasje eller barnesete. Du kan også feste på en sykkeltilhenger for å ha med flere barn eller mer bagasje, sier Sørensen.

Innovativ teknologi

Podbike har en rekke innovative funksjoner. Med en egenutviklet app skal du for eksempel kunnes låse velomobilen og styre diverse innstillinger. Den er utviklet for et nordisk klima og hjulene byttes med én skrue, akkurat som i Formel 1. Dermed skifter du kjapt og enkelt mellom sommer- og vinterdekk. Med en hurtigkobling skal man også raskt regulere avstand til pedalgenerator for å tilpasses ulike brukeres høyde og benlengde.

Utfordring i bynæres strøk i dag er parkeringsplasser, men Podbike vil få en smart parkeringsløsning slik at den kun vil trenge én kvm p-plass da den vil kunne parkeres på høykant. Podbike vil ikke bli bredere enn en sykkelhenger (80cm) og skal veie under 50kg.

I fremtiden er målet at Podbike skal få autonome funksjoner. I tillegg er det utarbeidet et konseptuelt design for en egen Podbike-«garasje» der den låses og lades opp via solpanel på garasjetaket.

Innovativt Forus-miljø

Podbike har vært en del av miljøet hos prototypeverkstedet Creator siden februar 2016. Creator tilrettelegger for at medlemmene kan utvikle og teste egne oppfinnelser, for så å ta steget videre og etablere egne selskaper.

– Det har vært utrolig nyttig å være en del av Creator-miljøet, som samler oppfinnertyper som meg, sier Sørensen.

Tidligere i år ble Creator tildelt to millioner kroner fra Stavanger kommunes vekstfond. Hensikten med fondet er å skape arbeidsplasser og legge til rette for næringsutvikling. En del av midlene har Creator brukt på å forvandle den tidligere brannstasjonen på Forus til et utstillingsvindu for innovative gründerbedrifter. Podbike er første leietaker i bygget.

– På Forus er det skrevet mye historie opp gjennom årene. Vi håper å bli en viktig del av den, avslutter Sørensen.